Thursday, October 23, 2008

SWOT Dalam Pengajaran Group 19

Kekuatan

Kami menjadikan diri sebagai seorang seniman dengan menggayakan ‘body language’ yang sesuai mengikut keadaan.
Mahir mengendalikan projektor dengan baik
Menguasai suasana kelas dengan sempurna
Kami sentiasa menyebut nama murid supaya mereka rasa diberi perhatian
Pemilihan bahan-bahan pengajaran yang menarik
Mempunyai gaya pemikiran yang kreatif dan kritis dalam menarik minat murid
Tutur kata yang menarik dan sopan

kelemahan

Dipermulaan pengajaran kurang dapat mengawal kelas dengan baik.
Dalam waktu yang diberikan, kami tidak menghabiskan pengajaran dengan sempurna.
Di akhir tajuk pengajaran kesimpulan yang dibuat tidak dapat di capai sepenuhnya.
Tumpuan lebih kepada pelajar yang aktif sahaja.
Waktu kemuncak kelas menggangu konsestrasi pelajar.
Masa agak terbuang semasa penggunaan teknologi seperti pemasangan lcd dan laptop.
Pengawalan emosi yang kurang stabil.

Peluang

Komukasi secara dua hala dengan murid
Mempelbagai penyampaian pengajaran
Penyediaan bahan yang lebih menarik dan interaktif.

Ancaman

Suasana kurang kondusif disebabkan kebisingan pelajar diluar kelas.
Hujan yang lebat mengganggu kejelasan suara semasa dalam peroses pengajaran dan pembelajaran.
LCD Projektor dan Komputer riba berada diatas meja pelajar lantaran mengganggu konsenterasi pelajar.
Emosi terganggu akibat daripada tingkat laku segelintir pelajar yang tidak memberikan kerjasama yang baik seperti tidak mengikut arahan setelah berulangkali diberitahu.

No comments: